Calea ferată Vâlcele – Râmnicu Vâlcea poate fi comparată, fără nicio îndoială, cu un Transfăgărăşan feroviar! Dar dintr-o lucrare gigantică, pentru care s-a muncit 10 ani, nu mai există aproape nimic. Ar putea fi jaful ideal. Făptaşii nu numai că nu se cunosc, dar nimeni nu a reclamat paguba! Până acum. Un material de Cristian Răuţu. Imagine: Mihai Florea, Bogdan Militaru, Mihael Preda.

Potrivit unui fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Alexandru Dobre, la data evaluării, calea ferată era aproape jumătate din preţul Canalului Dunăre – Marea Neagră, adică în jur de un miliard de dolari.

(w460) Harta pent

În acest moment, la Sibiu se poate ajunge pe două variante de cale ferată: prin Roşiori, Piatra Olt, Râmnicu Vâlcea, un traseu de 7 ore, sau pe Valea Prahovei, prin Braşov, ceea ce înseamnă cam tot atât.

Ideea scurtării distanţei dintre Ţara Românească şi Transilvania a fost discutată la nivelul Parlamentului interbelic al României şi propusă iar de nemţi în Al Doilea Război Mondial.

Linia ar fi traversat Carpaţii la o altitudine maximă de doar 420 m, faţă de 1050 m, la Predeal.

În 1949 se fac primele studii, iar construcţia efectivă a început în 1979.

(w300) Viaduct
Au fost construite 6 viaducte, dintre care Topolog este cel mai mare din ţară. Două poduri mari peste Olt şi Argeş, două tuneluri imense de peste 4,5 kilometri, precum şi 165 de podeţe.

S-au folosit 30 de milioane de metri cubi de terasamente.

Potrivit primarului din Ciofrângeni, totul era funcţional înainte de 23 august 1989. În 1990, ruta figura în Mersul trenurilor.

În preajma Revoluţiei ar mai fi trebuit finalizate lucrările de telefonie.

După 10 ani de lucrări, mai era nevoie de mai puţin de o lună pentru darea în funcţiune. Revoluţia şi schimbările politice şi sociale au amânat luarea unei decizii. Abia după alegerile din 20 mai, odata cu instalarea primului guvern postrevoluţionar, s-a repus în discuţie  inaugurarea tronsonului.

Acum, locuitorii din apropierea Curţii de Argeş folosesc terasamentul căii ferate doar ca alee pietonală. Asta pentru că aici mai sunt încă şine.

(w460) Pe calea f

Realizatorii Reportajelor Telejurnalului au pornit pe calea furată începând de la bifurcaţia din Vâlcele spre Râmnicu-Vâlcea.

De aici, toate şinele şi traversele au dispărut, odată cu macazele şi semnalizarea.  A mai rămas în picioare doar uriaşul pod metalic abandonat peste Argeş. După câteva sute de metri, linia terasamentului continuă cu un alt pod metalic, după care dispare în pădure. O reîntâlnim în gara Tutana, una dintre cele 4 staţii ale traseului-fantomă.

Rambleul căii ferate dispare din nou în pădure, dar este uşor de găsit un kilometru mai departe.

Echipa Reportajelor Telejurnalului a continuat traseul. Vedeţi în material cum arătau iniţial lucrările (imagini din Arhiva TVR) şi ce a mai rămas acum.

(w460) Tunel

Unde a dispărut calea ferată Vâlcele-Râmnicu Vâlcea?

Echipa Ştirilor TVR a cerut un punct de vedere Ministerului Transporturilor. După luni de insistenţe, biroul de presă a răspuns doar cu un comunicat sec,  prin care se confirmă existenţa unui contract semnat între CFR SA şi Asocierea SECOL S.p.A Italia – Royal Inter Trade SUA, în valoare de aproximativ 138 milioane USD.

Ce conţine exact acest contract, câţi bani au fost plătiţi, cui şi, mai ales, pentru ce? A fost imposibil de aflat de la biroul de presă.

Jurnaliştii TVR au cerut, fără succes, interviuri fostului premier Adrian Năstase şi foştilor miniştri Ludovic Orban şi Anca Boagiu, care au luat decizii legate de acest contract.

Echipa Reportajelor Telejurnalului a încercat să facă lumină în acest caz cu ajutorul firmei Secol, acolo unde duc toate iţele acestei afaceri. Coincidenţă sau nu, sediul firmei Secol se află tot în Palatul CFR!

După cum era de aşteptat, reprezentanţii firmei italiene i-au trimis pe colegii noştri după răspunsuri înapoi  la Ministerul Transporturilor.

În timpul realizării acestui reportaj, tronsonul feroviar Vâlcele – Râmnicu Vâlcea a apărut în varianta finală a master planului de transport drept unul dintre proiectele prioritare spre reabilitare în următorii 15 ani.

Cristian Răuţu, realizator Reportajele Telejurnalului: “38 de km de cale ferată au dispărut şi nicio autoritate publică nu şi-a dat seama de asta până acum. Acest reportaj poate fi considerat de către Ministerul Public prima sesizare oficială”.

(w460) Pe calea f

sursa: http://stiri.tvr.ro/reportajele-telejurnalului-pe-calea-furata-cum-a-disparut-un-adevarat-transfagarasan-feroviar_66453.html

Aveți infiltrații?

Aveți treceri / străpungeri / penetrări de cabluri / țevi / conducte prin pereți, planșee și pardoseli ce manifestă infiltrații sa exfiltrații! Aveți fisuri prin pereți și pardoseli?

Etansare perfecta a strapungerilor si fisurilor
Avem soluții corecte și complete.

Doar vizitați https://strapungeri.afacereamea.ro/ și puteți să găsiți produsele și soluțiile corecte pentru situația dvs concretă. Puteți și să vă abonați pentru discounturi și comisioane.

Reparații la terase

HIDROIZOLATII DEFINITIVE
https://terase.afacereamea.ro/

Pentru terasele de bloc sau de birouri acoperite cu membrane bituminoase cele mai potrivite produse de reparatii sunt IMPERMIX PU. Aveti garantii adevarate de 10-35 de ani. Practic sunt inerte la influentele de mediu iar durata lor de viata este nelimitata.

Programati-va acum interventia pe terase ca sa nu fie prea tarziu.